15 May 2011

Renung-renungkanlah

cokelatyuz1:46 PM
Assalammualaikum..


KITA BERTANYA : KENAPAKAH AKU INI DIUJI ?


MAKA AL-QURAN MENJAWAB

“Apakah manusia itu mengira bahawa
mereka dibiarkan saja mengatakan,”Kami
telah beriman? sedangkan mereka tidak diuji ?Dan
sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yg
sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah
mengetahui orang-orang yg benar dan
sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yg dusta.”
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3



KITA BERTANYA: KENAPA AKU TAK MENDAPAT APA
YG AKU IDAM-IDAMKAN ?



MAKA AL-QURAN MENJAWAB
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu
padahal ia amat baik bagimu, dan boleh
jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal
ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui
sedang kamu tidak mengetahui.”
-Surah Al-Baqarah ayat 216 





KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI ?



MAKA AL-QURAN MENJAWAB
“Allah tidak membebani seseorang itu
melainkan sesuai dengan kesanggupannya,”
-Surah Al-Baqarah ayat 286 



KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST ATAU BEGITU KECEWA ?



MAKA AL-QURAN MENJAWAB
“Jgnlah kamu bersikap lemah. dan janganlah
pula kamu bersedih hati, padahal kamulah
orang-orang yg paling tinggi darjatnya jika
kamu orang yg beriman.”
-Surah Al-Imran ayat 139



KITA BERTANYA: BAGAIMANA HARUS AKU
MENGHADAPINYA ?



MAKA AL-QURAN MENJAWAB
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah)
dengan jalan sabar dan
mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya
sembahyang itu amatlah berat kecuali
kepada orang-orang yang khusyuk.”
-Surah Al-Baqarah ayat 45





KITA BERTANYA LAGI : APA YANG AKAN AKU PEROLEHI
DARI SEMUA INI?



MAKA AL-QURAN MENJAWAB
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari
orang-orang mu’min, diri dan harta mereka dengan
memberikan syurga untuk mereka… ?
-Surah At-Taubat ayat 111 



DAN KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA HARUS AKU LETAKKAN HARAPAN ?



AL-QURAN MENJAWAB
‘Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan
selain dariNya. Hanya kepadaNya aku
bertawakkal.”
-Surah At-Taubat ayat 129



KITA BERKATA : AKU TIDAK TAHAN MENANGGUNGNYA 



LANTAS AL-QURAN MENJAWAB
“……dan jgnlah kamu berputus asa dari
rahmat Allah. Sesungguhnya tiada
berputus asa dari rahmat Allah melainkan
kaum yang kafir.”
-Surah Yusuf ayat 12

Amacam?? Da Bace?? ok x?? Law Ok,Like Kat Bawah Nie!! ^_^"

No comments: